Pięć Klanów

Five Tribes
Pięć Klanów

Polska premiera: 2016
Globalna premiera: 2014
Polscy wydawcy: Rebel
Globalni wydawcy: Days Of Wonder
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: 40-80 min
Wiek: 13+

Kategorie: Strategiczne
8.3 /10
na podstawie 15 ocen
Ocena gry
2.4 /5
na podstawie 10 ocen
Próg wejścia
Stella
08 listopada 2022, 15:51
8
Gra logiczna, łatwa do wytłumaczenia. Plus za wykonanie. Wciąga od pierwszej partii.
Ta opinia była pomocna:
Bakcyl
15 marca 2022, 09:00
7
Dobra strategiczna gra, a przy tym pełna kolorów. Fajnie podrażnia szare komórki. Minusik za downtime.
Ta opinia była pomocna:
Planszowe Podziemie
12 grudnia 2021, 10:06
9
la kogo? Tytuł bardzo wszechstronny. Z jednej strony gra logiczna z drugiej pełnoprawny mięsisty eurasek. Przy tym gra wręcz banalnie prosta w zasadach, więc zagrać w nią można by dosłownie z przedszkolakom - chociaż oczywiście co do efektywności ruchów mogło by być różnie. Gra w moim odczuciu pozbawiona klimatu, więc zdecydowanie nie jest dobrym tytułem dla osób, które go poszukują.
O co chodzi? Gra przeniesie nas na Bliski Wschód. Jako nieznajomy podróżnik docieramy do Naquali w której niedawno zmarł Sułtan. Przepowiednia głosi, że nowym sułtanem zostanie tajemniczy podróżnik, któremu uda się przekonać do siebie wszystkie z pięciu klanów.
Gra w skrócie polegać będzie na zbieraniu z modularnej planszy meepli w pięciu kolorach. Następnie z zebranych figurek odkładamy po jednej na kolejnych sąsiadujących ze sobą kafelkach towrzac swego rodzaju ścieżki. Ważne że ostatni z meeply musi odpowiadać kolorystycznie z meeplem znajdujacym się na kafelki na którym ładuje. Gdy to zrobimy zbieramy wszystkie meeple w powyższym kolorze i odpalamy akcje zgodnie z kolorem meepli oraz z kafelka z którego zostały zabrane.
Odczucia: Wskazane powyżej zasady gry stanowią w zasadzie 90% całości także gra jest moim zdaniem banalnie prosta. Przy tym poziom kombinowania i móżdzenia jest naprawdę duża co ogromnie mi się podoba. Uważam, że tego typu gry to jest idealny sposób na wprowadzanie do świata gier planszowych osób które uważają że gry sa dla dzieci albo wręcz przeciwnie, że "duże" gry są bardzo skomplikowane.
Za każdym razem gdy siadam do Pięciu Klanów czuje satysfakcję z gry i mimo, że nigdy nie wygrywam w ogóle tego nie zauważam, bo każdy udany ruch daje uczucie zwycięstwa. Z wad wskazalbym podatność na downtime. Nie można w grze zbyt dużo zaplanować, więc gdy któryś z graczy lubi pomyśleć to gra może potrwać.
Wykonanie: Gra jest wykonana bardzo dobrze. Elementy planszy i monety są z grubej tektury. Karty również są dobrej jakości, a drewniane elementy są duże i dobrze oddają co reprezentują. Graficznie za wyjątkiem kart Dżinów gra jest dość prosta i nie powala, ale jest bardzo czytelna i wpisuja się w klimat gry.
Karty dżinów mocno odstają na plus. Kazda ilustracja jest kolorowa i pełna detali oraz posiada nutkę orientu wprost z baśni tysiąca i jednej nocy.
Ta opinia była pomocna:
Kości, Piony i Bastiony
01 września 2021, 10:28
9
Tutaj nie ma jedynej słusznej taktyki. Gra oferuje morze możliwości i wiele warstw do odkrycia. Nie lubisz losowości w grach? Powinieneś zagrać w Pięć Klanów. Już nie możemy doczekać dodatków, które niedługo będą dostępne w sklepach.
~Marek
Ta opinia była pomocna:
CYSIEK
25 lipca 2021, 21:42
9
Ciekawa gra, z fajną fabułą. Gra sprawdza się zarówno dla dwojga jak i czworga graczy. Proste zasady pozwolą ja na wprowadzenie nowych graczy.
Ta opinia była pomocna:
aga
11 lipca 2021, 12:14
7
Bardzo kolorowa, przyjemna dla oka propozycja dla spostrzegawczych graczy. Trzeba być uważnym, aby w swoich turach wybierać zawsze najlepszy wariant, czasem łatwo jest coś przegapić i ułatwić zwycięstwo przeciwnikowi. Ciekawa jestem, jak działa z dodatkami :)
Ta opinia była pomocna: