Mastermind
Mastermind
Zgadnij kolor ukrytych kołków. Gra dedukcyjna, w której każdy gracz na zmianę dokonuje ograniczonej liczby odgadnięć, używając logiki do wydedukowania, jakie kołki ukrył przeciwnik.
Jeden z graczy w tajemnicy umieszcza cztery kolorowe kołki na polach za zasłonką na jednym końcu planszy. Drugi gracz - łamacz kodów - dokonuje serii domysłów. Po każdym odgadnięciu twórca kodu używa mniejszych kołków, aby poinformować łamacza kodu, czy odgadnięte kołki mają właściwy kolor i znajdują się we właściwym miejscu, czy mają właściwy kolor, ale niewłaściwe miejsce, czy też mają całkowicie niewłaściwy kolor. Łamacz kodu dokonuje kolejnego odgadnięcia w następnym wierszu, opierając się na informacjach z poprzednich prób, próbując dopasować kołki, które twórca kodu ukrył na początku gry.