Istanbul Big Box

Istanbul: Big Box

Polska premiera: 2020
Globalna premiera: 2018
Polscy wydawcy: Portal Games
Liczba graczy: 2-5
Czas gry: 40-90 min
Wiek: 10+

9.5 /10
na podstawie 2 ocen
Ocena gry
3.0 /5
na podstawie 2 ocen
Próg wejścia

Istanbul Big Box to rozszerzone wydanie kultowej gry euro o kupcach Stambułu. W jednym pudełku znajdują się podstawowa wersja gry wraz z dodatkami Mokka i Bakszysz oraz Listy i Pieczęcie, a także zintegrowana instrukcję obejmującą wszystkie trzy tytuły i różne warianty ich łączenia.

Podstawa gry to uznany na świecie tytuł Rodrigera Dorna, w którym gracze wcielając się w rolę tureckich kupców na uliczkach Stambułu, gromadzą różne towary, które są środkiem do zdobycia dających zwycięstwo rubinów. Istanbul zdobył w 2014 roku prestiżową nagrodę Kennerspiel des Jahres i obecnie należy do klasyki gier planszowych.

Istanbul to średniej ciężkości eurogra, worker placement w połączeniu z zarządzaniem ruchem pionków i negatywną interakcją między graczami. Kupcy ścigają się o to, kto pierwszy zdobędzie wymaganą do zwycięstwa liczbę rubinów, a pośrednio także o pierwszeństwo w wykonaniu poszczególnych akcji, co ekonomicznie opłaca się najbardziej. Gracze wędrują po planszy złożonej z losowo ustawionych płytek Lokacji, poruszając się swoimi Kupcami wraz z Pomocnikami o jedno lub dwa pola. Na każdej z Lokacji wykonują inną, przypisaną do niej akcję. Gromadzą na swoim wózku pozyskane z płytek towary, które następnie na innych płytkach Lokacji wymieniają na rubiny. Zostawiają na płytce wykonywanej akcji swojego Pomocnika, do którego zawsze mogą wrócić i bez dodatkowych kosztów w postaci następnego Pomocnika wykonać ponownie daną akcję. Gracze układają więc pewien szlak miejsc, między którymi się poruszają i do których wracają. Element ten doskonale sprawdza się jako wyzwanie także dla doświadczonych graczy.

Mokka i Bakszysz

Mokka i Bakszysz wprowadza nowy towar: Kawę Mokkę symbolizowaną przez brązowe drewniane znaczniki woreczków z kawą oraz bakszysz, nowy żeton na płytce Lokacji Tawerny, który jest nakładką względem wersji podstawowej.

Na szczególną uwagę zasługuje żeton Blokady, która wprowadza nową mechanikę. Gracz, który go pozyska, może zablokować bezpośrednie przejście między dwoma sąsiadującymi Lokacjami. Blokada zatrzymuje innych graczy, ale gracz stawiający ją, może ją ignorować – nie tylko podczas przemieszczania się, ale dodatkowo nie musi w ogóle przechodzić przez sąsiadujące z blokadą płytki, aby z jednej z nich wykonać akcję przypisaną do tej drugiej

Ważne, jeśli nie najważniejsze w tym dodatku, są również karty Gildii. Można je zagrać zamiast wykonywania 4 fazy tury. Dają one szansę na zdobycie Towarów, Lirów i Rubinów w inny sposób, często łatwiejszy niż w podstawowej rozgrywce, ale kosztem wykonania tury.

Listy i Pieczęcie

O ile rozszerzenie Mokka i Bakszysz dodaje do gry niejako nowe waluty w postaci tych towarów, Listy i Pieczęcie są dodatkiem o nieco innym charakterze, który wprowadza element pick and deliver. Na określonych płytkach Lokacji gracze zbierają listy z numerami odpowiadającymi innym płytkom na planszy i muszą je tam dostarczyć, a więc dotrzeć kupcem i pomocnikami do tej Lokacji. Na listach znajdują się pieczęcie, które można potem wymienić na cenny dodatkowy ruch.

W Listach i Pieczęciach zyskujemy też Wspólników. Gdy stajemy na kaflu z Fontanną możemy ich zwołać, tak jak Pomocników. W odróżnieniu od nich, Wspólnicy symbolizowani przez prostopadłościenne znaczniki, przesuwają się potem zawsze niezależnie. Wykonują ruch co prawda tylko o jedno pole, ale nie potrzebują do tego Kupca, więc wprowadza to dodatkową zasadę dającą pole do popisu dla planszówkowych strategów.

Listy i Pieczęcie dają także nowe płytki Lokacji. Jest Ambasada gdzie gracze zbierają listy, Dom Aukcyjny, gdzie można zdobyć karty akcji, Tajne stowarzyszenie, gdzie można pozyskać rubiny za pieczęcie, z kolei w Kiosku otrzymujecie list i kafle, które dają przewagę.