Wielki mur

The Great Wall
Wielki mur

Polska premiera: 2022
Globalna premiera: 2021
Polscy wydawcy: Awaken Realms
Globalni wydawcy: Awaken Realms
Liczba graczy: 1-4
Czas gry: 120-180 min
Wiek: 13+

Kategorie: Strategiczne
5.7 /10
na podstawie 3 ocen
Ocena gry
3.0 /5
na podstawie 3 ocen
Próg wejścia
Bakcyl
12 października 2022, 12:21
7
W Wielkim murze najbardziej podoba mi się rozwiązanie zagrywania akcji. Są one determinowane przez karty grane w ciemno, jednak z biegiem rozgrywki mamy możliwość dedukcji. Karty wskazują nam w jakiej liczbie workerów możemy posłać na pole. Poza tym w grze da się odczuć klimat walki oraz można odkryć wiele strategii. Największym minusem dla mnie jest czas, jaki musimy poświęcić na rozgrywkę.
Ta opinia była pomocna:
Planszowe Podziemie
22 lipca 2022, 15:48
9
Dla kogo? Tytuł ten powinien szczególnie trafić w gust fanów zaawansowanych gier ekonomicznych, gdyż mimo dużej kolorowej planszy z elementami 3D i tematu Wielki Mur jest typowym eurasem. Gra jest wymagająca oraz dość długa (rozgrywka to w pełnym składzie to ponad 4 godziny), więc niedzielni graczy lub zbyt młodzi odbiorcy mogą dość mocno się od niej odbić.
O co chodzi? Gra przenosi nas w czasie i przestrzeni do XIIw. Cesarstwa Chińskiego. Każdy z graczy jako jeden z generałów będzie starał się powstrzymać najazd Mongołów oraz uzyskać przychylność cesarza, aby zostać głównym dowódca armii Cesarstwa.
Będziemy pozyskiwać zasoby, zarządzać swoimi urzędnikami, zatrudniać wiernych doradców oraz przede wszystkim rekrutować wojowników i tworzyć tytułowy mur, aby powstrzymać hordy Mongolskie.
Gra odbywa się w kilku rundach przedstawionych jako kolejne lata podzielone na pory roku. W trakcie wiosny oraz lata będziemy przeprowadzać przygotowania do kolejnej rundy. Jesienią gracze będą wykonywać swoje tury. Natomiast zimą nastąpi atak wroga.
Gra łączy w sobie wiele mechanik jednak jej trzonem jest mechanika trzonem jest workerplacment, w której będziemy przydzielać zadania naszym urzędnikom. Aby to zrobić gracze na początku jesieni zagrywać będą jedna z 6 kart akcji, która wskaże w jaki sposób swoje akcje rozegrają zarówno gracz aktywny jak i pozostali gracze.
Odczucia: Bardzo żałuję, że nie zainteresowałem się tym tytułem przed wydaniem gry w sprzedaży detalicznej. Gra świetnie trafiła w mój gust. Mimo wielości mechanik wszystkie elementy rozgrywki sprawnie ze sobą działają i dość szybko można wszystko załapać. Gra jest bardzo angażująca dzięki czemu 4h rozgrywki jest dla mnie zupełnie nieodczuwalne.
W wielkim murze mimo wspólnego celu wcale nie gramy kooperacyjnie. Całą grę musimy balansować między pomaganiem w walce z najeźdźcą, a realizowaniem swoich własnych interesów i celi. Jest to zdecydowanie mój ulubiony element gry, który wprowadza interakcje między graczami.
Wykonanie: Gra występuje w dwóch wersjach: Z drewnianymi meplami oraz z plastikowymi figurkami. Osobiście nigdy nie przykładam wagi do figurek i skłaniam się do minimalizmu dlatego...posiadam wersję z figurkami. W wersji meplowej gra jest bardzo generyczna przez co mnie osobiście pozbawia klimatu. Meple wszystkich graczy są w tych samych kształtach i przy trochę gorszym świetle naprawdę ciężko jest miejscami rozpoznać, które "postacie" są czyje. Plastikowe figurki natomiast mają różne modele w zależności od armii, która gramy i prezentują się rewelacyjnie. Reszta elementów gry w obu wersjach jest identyczna i wygląda bajecznie. Ilustracje są fenomenalne i klimat wprost się z nich wylewa. Plansza jest stosunkowo prosta jednak dzięki temu bardzo czytelna i również dodaje grze klimatu. Myślę, że nie przesadzę stwierdzając, że jest to jedna z najlepiej wykonanych gier jakie miałem okazję zobaczyć. Boli tylko miejsce na mury, którego w pudełku nie przewidziano.
Ta opinia była pomocna: